Maailman ensimmäisiin sähkökäyttöisiin moottorikelkkoihin kuuluva eSled kiitää Lapin hangilla 100 kilometrin tuntinopeudella. Sähköllä käyvän moottorikelkan aikaansaamiseksi tarvitaan monenlaista CAD-osaamista, muun muassa mekaniikka ja sähkösuunnittelua mutta myös ICT-osaamista. Haastavuuskerrointa lisää se, että kaiken pitää toimia myös arktisissa olosuhteissa.
CadWorks vakuutti kokonaisosaamisellaan sekä lisäosilla
Haavikon tonttia on mekaniikka, ja sähkökelkan tärkeimpiä ominaisuuksia on keveys.
”eSled-sähkömoottorikelkan suunnitteluun liittyy olennaisesti ohutlevy- ja CNC-työstäminen, joita tukevat SOLIDWORKSin ominaisuudet ovat kovassa käytössä. Hyvä dokumentaation hallinta ja valtava käyttäjäverkosto ovat myös selviä etuja. SOLIDWORKSin foorumeilta löytyy aina vastaukset mieltä askarruttaviin kysymyksiin”, Haavikko kiittelee.
CadWorks valikoitui lisenssitoimittajaksi kilpailutuksen kautta. ”Lisäosat ja kokonaispaketti ratkaisivat pelin CadWorksin hyväksi”, Haavikko muistelee.
Päästötön, äänetön ja turvallinen kelkka lunasti odotukset – kehitystyö jatkuu edelleen
Heti ensimmäinen kymmenen kappaleen sähkökelkkasarja täytti sille asetetut odotukset. eSled on osoittautunut uskomattoman hyväksi: se kulkee lataamatta jopa 40 kilometriä lähes 40 asteen pakkasessa ilman toimintahäiriöitä. Tehoista tai ajomukavuudesta ei kuitenkaan tarvitse tinkiä, päin vastoin:
”Tämä kelkka painii tavallisten kelkkojen kärkipäässä, mitä tulee tehoihin. Moottorista saa ulos jopa 100 kilowattia mikä vastaa 134 hevosvoimaa, ja kelkan enimmäisnopeus on 100 kilometriä tunnissa. Juuri tehotiheydessä on päästy projektin aikana valtavasti eteenpäin”, Haavikko kertoo.
Tämän lisäksi sähkökelkka on saasteeton ja lähes äänetön. Myös turvallisuusnäkökulmasta sähkökelkka on iso harppaus eteenpäin. Digitaalisten säätöjen, kuten kaasuvasteen ja enimmäisnopeuden ohjelmoinnin ansiosta kukin kelkka voidaan räätälöidä ajajalle sopivaksi.
Hyvistä ensikokemuksista huolimatta kehitystyö on kuitenkin kaikkea muuta kuin valmis. Akuston ja arktisten olosuhteiden asettamat haasteet pitävät rovaniemeläiset sähkökelkankehittäjät jatkossakin tiiviisti CAD-suunnittelupöydän ääressä. Seuraavalle sesongille jalostetaan entistä parempia kelkkoja.
Maailman ensimmäisiä sähkökäyttöisiä moottorikelkkoja kätilöimässä ollut Olli Haavikko Aurora Powertrains Oy:stä kertoo kehitysprojektin haasteista:
”Moottorikelkka lienee yksi haastavimmista laitteista, johon tehdä sähköinen voimansiirto muun muassa kylmien sääolojen ja röykkyisten ajoreittien vuoksi. Kun nämä esteet on selätetty, ideaa on helppo lähteä skaalaamaan muihin kulkuneuvoihin, esimerkiksi mönkijöihin ja vesijetteihin.”