Pohjanmaalta on totuttu löytämään monenlaisia yrityksiä, mutta veneilyyn liittyvän yritystoiminnan pyörittäminen sisämaassa on pienoinen yllätys. Härmässä sijaitsevassa Alamarin-Jetissä kehitetään vesisuihkupropulsioita eli jettejä ammattivenekäyttöön kaikkialle maailmassa.
Tuotekehityspäällikkö Hannu Rantala kertoo, kuinka Alamarin-Jet sai alkunsa lähes neljäkymmentä vuotta sitten: ”Tarina on todellakin näillä seuduilla aika erikoinen. Jussi Mäntylä oli innokas urheilukalastaja 70-luvulla ja hän tuskastui potkurien rikkoutumiseen Merenkurkun kivisessä vesistössä. Niinpä hän suunnitteli ja rakensi itselleen jettikäyttöisen veneen, josta kaveripiirikin kiinnostui nopeasti. Pian yrityksellä oli jo merkittävästi omaa vene- ja jettituotantoa.”
Kansan suussa jetillä tarkoitetaan usein vesiskootteria, mutta Alamarin-Jetin tapauksessa kyseessä on moottoriveneeseen liitettävä propulsiolaite. Yritys on erikoistunut nimenomaan ammattivenepuoleen ja viranomaiskäyttöön. Jetin avulla venettä voidaan ajaa matalissakin vesissä turvallisesti, mikä on tärkeää esimerkiksi pelastusveneissä ja yhteysaluksissa. Alamari-Jetillä on johtava asema maailmassa nopeisiin pelastusveneisiin asennettavissa vesijeteissä. ”Meidän jeteillä ajellaan kaikkialla Alaskasta Uuteen-Seelantiin”, Hannu kertoo.
Virtaa ja virtauksia
”Vesijeteille on tyypillistä, että kehitysprojekteja tehdään pitkäjänteisesti ja ne vievät paljon aikaa, jopa 2-3 vuotta. Tavoitteena on lyhentää läpimenoaika noin vuoteen”, Hannu kertoo. Tähän ovat tulleet avuksi uudet suunnittelu- ja valmistusmenetelmät. Käytännön testaustarve on vähentynyt, koska simuloinnit ruudulla ovat entistä luotettavampia. Ohjelmistojen kehittyminen on myös virtaviivaistanut mallinnustoimintaa. HT Laser, jonka osana yritys nykyisin on, käyttää Alamarin-Jetin tapaan SOLIDWORKSiä, joten ohjelmistojen käyttöä ja lisenssikäytäntöjä ollaan saatu yhtenäistettyä tehokkaasti.
Hannun mukaan parhaistakaan ohjelmista ei kuitenkaan saada täysiä tehoja irti ilman koulutusta. Hän pyrkii laittamaan uudet työntekijät mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kursseille. Kokeneempikin käyttäjä saattaa koulutuksen myötä löytää tutusta ohjelmistosta ominaisuuksia, joita siinä ei tiennyt olevankaan. Ja mitä monipuolisemmiksi ohjelmistot käyvät, sitä vaikeampaa on itse kokeilemalla löytää kaikkia niiden tuomia etuja. Hannu korostaa myös käyttötuen merkitystä nykyisessä kiivaassa työtahdissa.
Tuotesuunnittelijan kannalta vesijetti on yhtä aikaa yksinkertainen ja äärimmäisen mutkikas laite. Hannu selittää: ”Tuote on mekaanisesti suhteellisen simppeli mutta hydraulisesti haastava. On huomioitava esimerkiksi virtaussuunnat, muodon hallinta vedessä, korroosio ja osien vaikutus toisiinsa. Yhteisvaikutus pitää olla hanskassa, ei riitä, että palaset räiskäistään kokoon.”
Suuremmille vesille
Alamarin-Jet navigoi määrätietoisesti maailmanmarkkinoilla. Tällä hetkellä yritys on vahvoilla alle 500 hv:n kokoluokassa, mutta myynnin lisäystä haetaan myös suuremmissa 750 hv:n jeteissä. Pienelle suomalaisyritykselle kasvuhaaste on kova. Kilpailijoita on tullut leikkiin mukaan yhä enemmän ja niitä löytyy yhä lähempää.
Pienuus on samalla kuitenkin myös Alamarin-Jetin kilpailuetu. ”Pystymme toimimaan joustavasti, ja asiakas kokee, että saa yhteyden ihmisiin kasvottoman organisaation sijaan. After-sales pitää hoitaa hyvin. Saamme usein palautetta, että senkin puolesta olemme huippuluokkaa. Toinen etumme on tekninen osaaminen, jota näiden pienempien jettien osalta on muualla rajoitetusti. Olemme tuoneet markkinoille lukuisia uusia innovaatioita, joilla laitteen suorityskykyä on saatu parannettua. Viimeisin patentti myönnettiin runkoratkaisusta, joka mahdollistaa vetolaitteen asentamisen kahdella eri tavalla”, Rantala kertoo.
Käyttötukeareaaliajassa
CadWorksin tukipalvelut varmistavat käytön sujuvuuden
- Käyttäjille tarkoitettu tukiportaali toimii lähes reaaliajassa
- Yleisneuvontaa puhelimitse
- Apua mallinnusteknisissä kysymyksissä
- Henkilökohtaista etäopastusta
- Ylläpitopalvelu