Innovatiivisuus ja muotoilu ovat merkittäviä kilpailuvaltteja kuluttajatuotteiden suunnittelussa. Fiskars Consumer Oy:n tuotekehityspäällikkö Markus Paloheimo korostaa kuitenkin, ettei pelkkä tyylikäs design takaa menestystä kansainvälisillä markkinoilla. Kaiken lähtökohtana on aina oltava tuotteen toiminnallisuus ja valmistettavuus.
Fiskarsin puutarhatyökalut ovat voittaneet maailmalla lukuisia kansainvälisiä suunnittelupalkintoja. Tuotteet ovat saaneet erityistä kiitosta paitsi muotoilustaan myös ergonomiastaan ja toimivuudestaan.
– Monilla on silti vielä sellainen mielikuva, että Fiskarsin puutarhatyökalut ovat design-tuotteita, Paloheimo kertoo. Muotoilu ei kuitenkaan voi toimia perustavana tekijänä suunnittelussa, Paloheimo jatkaa, ja ottaa esimerkikseen Fiskarsin voimanivelellä varustetut puutarhasakset. Saksissa oleva planeettavaihde lisää leikkuuvoimaa, ja tuotteen valmistus tapahtuu kustannustehokkaasti nykyaikaista ruiskuvaluja työkalutekniikkaa käyttäen.
– Tuote pitää suunnitella ikään kuin sisältä ulos siten, että muotoilu nojaa toiminnallisuuteen. Lisäksi tuotteen pitää olla valmistettavissa siten, että liiketoiminta on kannattavaa, Paloheimo kiteyttää.
Diskettikoteloista puutarhatyökaluihin
Markus Paloheimo on ollut Fiskarsin palveluksessa neljä vuotta. Muovi on hänelle tuttu materiaali jo opiskeluajoilta. Silloin hänellä oli oma yritys, jonka tuotteisiin kuuluivat muun muassa tyylikkäät, muoviset diskettikotelot. Valmistuttuaan Paloheimo valitsi kuitenkin työn Fiskarsilla, joka oli tullut tutuksi diplomityötä tehdessä.
– Työskentelin aluksi noin vuoden suunnittelijana, jonka jälkeen olen toiminut tuotekehityspäällikkönä. Haluan kuitenkin tehdä edelleen myös suunnittelutyötä, että tuntuma käytännön tekemiseen pysyy tuoreena, Paloheimo kertoo. Kaksoisroolin etuna Paloheimo näkee työn monipuolisuuden. Tuotekehitys edellyttää omistautumista ja paneutumista, Paloheimo täsmentää. Tehtävässä tarvitaan paitsi järjestelmällisyyttä, myös epäjärjestystä, mikä johtaa asioiden tarkasteluun uudella tavalla, hän jatkaa pilke silmäkulmassaan.
– Suunnitteluinsinöörin työ on ennen kaikkea ongelmanratkaisua. Usein uusi ratkaisu on tuttujen ratkaisujen uutta sovellutusta, Paloheimo jatkaa, ja viittaa esimerkkinä kaikille tuttuun työkaluun. Esimerkiksi kirveitä on ollut olemassa ties kuinka kauan. Nykykirves on useiden teknisten ratkaisujen yhdistelmä, Paloheimo tiivistää.
3D-sukupolvi on tätä päivää
Fiskarsin tuotekehitysosastolla käytetään suunnittelun apuna SolidWorksia. Kun Paloheimo aloitti Fiskarsin tuotekehityksessä, käytössä oli yksi lisenssi. Nyt ohjelmaa käyttää päivittäin neljä suunnittelijaa ja 4-5 työkalunsuunnittelijaa. Paloheimo kuvaakin kasvaneensa suoraan 3D-aikaan. Pelkkä 3Dmalli itsessään ei kuitenkaan ole oikotie onneen. Pätevä suunnittelija saa kyllä hyviä tuotteita aikaan ilman tietokonetta. Toisaalta 3D-työkaluihin tottunut voi helposti mallintaa tuotteita, jotka eivät ole valmistettavissa, Paloheimo muistuttaa.
– 3D-mallintaja on ennen kaikkea suunnittelun apuväline. Sen avulla voidaan helposti poistaa 2D-maailmasta tulevia tyypillisiä virheitä, kuten törmäyksiä, Paloheimo jatkaa. Erityisesti uusien tuotteiden luonnostelu on helpottunut.
Paloheimon mukaan SolidWorksista on ollut erityisesti hyötyä mekanismien suunnittelussa ja testaamisessa. Mekaaniset ratkaisut ovatkin usein merkittävässä asemassa Fiskarsin puutarhatyökaluissa. Muina 3Dsuunnittelun etuina Paloheimo näkee muun muassa työstökoneiden ohjelmoimisen ja dokumentoinnin helpottumisen. Myös pakkausten suunnittelu tuotteille on nopeutunut huomattavasti. Tyypillisen tuotepakkauksen suunnitteluun ei nykyään kulu muutamaa tuntia enempää aikaa, Paloheimo kertoo tyytyväisenä.
Entistä parempaan käytettävyyteen
Paloheimon mielestä SolidWorks on kehittynyt ajan saatossa parempaan suuntaan. Erityisesti SolidWorksin käytettävyys saa kiitosta osakseen. Myös muotoilutyökalut, nopeus ja kokoonpanojen hallinta ovat parantuneet. Paloheimo toivoo SolidWorksiin lisätehoa erityisesti mekanismien suunnitteluun. Uusista ominaisuuksista Physical Dynamics vaikuttaa erittäin hyödylliseltä, mutta se tuntuu vaativan vielä aika hurjasti konetehoa, Paloheimo harmittelee.
3D-suunnittelun lisäksi Fiskarsin tuotekehitys nojaa voimakkaasti testaukseen ja prototyyppien valmistamiseen. Täysin tietokonepohjainen muotoilu ja suunnittelu on vielä kohtuullisen epärealistista, Paloheimo muistuttaa. Puutarhatyökaluissa on ergonomia tärkeässä roolissa. Siksi on oleellista tietää, miltä tuote tuntuu kädessä. Apuna käytetään muun muassa 3D-malleista tehtyjä pikamalleja.
– Useimmiten on hyvin tärkeää testata tuotetta käytännössä jo suunnitteluvaiheessa, Paloheimo jatkaa. Hän kertoo esimerkin Fiskarsin tuoteperheen uusimmasta jäsenestä. Tämä nerokkaalta vaikuttava työkalu on tarkoitettu voikukkien kitkemiseen. Tuotetta haluttiin testata perusteellisesti jo suunnitteluvaiheessa. Hankalaksi asian teki se, että silloin sattui olemaan talvi. Niinpä sitten kasvatimme kasvihuoneessa voikukkia kesken pahimpien pakkasten, jotta rikkaruohonpoistajan toimintaa päästiin testaamaan oikeassa ympäristössä, Paloheimo muistelee hymyillen.
Tapaus kuvaakin hyvin tuotekehitysprosessin luonnetta. 3D-työkaluilla voidaan tehostaa suunnittelua huomattavasti, mutta ne eivät kuitenkaan korvaa suunnittelijan luovuutta. Voikukan juurien simulointi ei sentään onnistu edes SolidWorksilla – ainakaan toistaiseksi.
Artikkeli on julkaistu CadWorks Oy:n Solidi asiakaslehdessä nro 1 vuonna 2003