"Olemme uusimassa tukijärjestelmäämme, tutkimme huhti-toukokuussa erilaisia teknisiä vaihtoehtoja, päätöksen hankinnasta teimme juhannuksen tienoilla ja pari viikkoa myöhemmin järjestelmä oli jo teknisesti valmis käyttöönottoa varten. Otamme sen kuitenkin vasta syksyllä käyttöön, koska tekninen valmius ei tarkoita samaa kuin koko organisaation valmius." Teknisestihän porukka osaisi käyttää uutta järjestelmää vaikka heti.
Havaitsin saman jalkapallon maailmanmestaruuskisoissa tänä vuonna. Jokainen maajoukkue valmistautui kisoihin viikkoja, jotkut jopa yli kuukauden leirityksellä. Mutta miksi näiden maailman kovimmissa sarjoissa yli 40 sarjapeliä vuodessa pelaavien kavereiden pitää vielä valmistautua joka neljäs vuosi pidettäviin kisoihin. Hehän ovat huippukunnossa ja osaavat varmasti pelata, eikö muutaman päivän valmistautuminen riittäisi?
Ehkä ennen, mutta ei riitä enää.
Pelaaminen huipulla tänä päivänä on paljon muutakin kuin teknistä suoritusta, se on pienien marginaalien peliä, jossa yksityiskohtia hiotaan ja peleihin valmistaudutaan kuten sotaan: analysoidaan vastustaja huolella, suunnitellaan voittava taktiikka, valmennetaan kaikki pelaajat ymmärtämään roolinsa, tarkastetaan varusteet ja pelaajien kunto, ja voitetaan peli. kentällä peli on hallittua kaaosta, jossa ratkaisut on tehtävä sekunnin murto-osassa, ja jos silloin selkäytimessä on se miten taktiikka on suunniteltu toteutettavaksi, jää luovuudelle mahdollisuus ja supertähdille kuten Pele, Maradona, Messi, Xavi tai iniesta tilaa pelata tilanteen vaatimalla tavalla. Ja voittaa peli.
”Luovuus ja nopeat ratkaisut eri tilanteissa syntyvät ainoas- taan pelaajista, ihmisistä jotka toimivat yhdessä saman tavoit- teen eteen, ja luovat jotain niin kaunista” Atik Ismail
Voittava yritys tarvitsee myös hyvät työkalut suunnitteluun, analysointiin, tiedonhallintaan ja dokumentaation luomiseen. Joukkuetta on myös kehitettävä ja huolehdittava siitä, että he hallitsevat työkalunsa hyvin ja osaavat käyttää niitä tehokkaasti. Työntekijän osaamisen kasvattaminen on investointi siinä missä laitteistoonkin ja usein jopa erittäin kannattava. Eihän kukaan tee investointeja työkaluihin tai koneisiin huolehtimatta työntekijöiden osaamisesta, eihän.
Sama on siirrettävissä meidän tukijärjestelmän käyttöönottoon, tekniikka on vain murto-osa käyttöönotosta. Samalla mietitään uusiksi toimintatavat järjestelmän ympärillä, muutetaan vastuita ja kehitetään prosesseja tarpeen mukaan. Järjestelmä on jo käytössä päivittäin ja palautteeseen reagoidaan heti. Tekninen porukka on jo koulutettu, ja jopa myyjät tuntevat järjestelmän. Haluan että uusi systeemi ”sulaa” yrityksemme toimintatapoihin sisälle. Ja uskon, että se näkyy myös asiakkaille parempana laatuna, mestarilaatuna.
Oikein mukavia lukuhetkiä uusimman lehtemme parissa, jossa kerrotaan mm. miten asiakkaidemme käyttöönotot ovat sujuneet ja miten me teemme kursseillamme tulevia mestareita.