Kuvittele seuraavanlainen tilanne: olet erikoistikapuita valmistavan yrityksen myyntipäällikkö. Asiakas ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää tarjousta isosta erästä erilaisia tikkaita. Koska tikkaat valmistetaan asiakkaan haluamilla mitoilla ja materiaaleilla, täytyy sinun pyytää mekaniikkasuunnittelijaa tekemään työpiirustukset osaluetteloineen tarjouslaskennan pohjaksi.
Tikkaita pidetään yksinkertaisena tuotteena, mutta sinä myyntipäällikkönä tiedät, että suunnittelijan täytyy tehdä useita valintoja asiakkaan antamien lähtötietojen perusteella. Pituus, asennuskulma, materiaali sekä niihin kohdistuva kuormitus ovat kaikki asioita, jotka vaikuttavat tikkaiden mitoitukseen. Koska asiakas on pyytänyt tarjouksia myös muilta toimittajilta, on sinun odotettava jännityksellä tietoa kaupan saamisesta tai menettämisestä.
Tämä kuviteltu tilanne on elävää elämää useissa yrityksissä. Tarjous pitää saada asiakkaalle mahdollisimman nopeasti. Ei ole myöskään huono asia, jos hinnan perusteena ovat todelliset, reaaliaikaiset kustannukset.
Mitä jos suunnittelija, tai jopa myyjä itse, saisi asiakkaan lähtöarvoihin perustuvat todelliset piirustukset nappia painamalla? Voi kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
Totuus on joskus tarua ihmeellisempää. 3D-mallinnustekniikka mahdollistaa monia sellaisia asioita, joista on aiemmin vain unelmoitu. Suunnittelun automatisointia on toteutettu jo 2D-ohjelmilla, mutta 3D on tuonut mukanaan aivan uudenlaisia näkökulmia. Yksilölliset piirustukset asiakkaan haluamilla mitoilla on todellakin mahdollisuus saada vain nappia painamalla. Lähtöarvot syötetään suunnitteluautomaattiin, joka niiden perusteella valitsee ennalta määrättyjen sääntöjen mukaan 3Dmallille mitat ja muut parametrit. Malleista saadaan tarvittavat työpiirustukset tai tieto voidaan jopa lähettää suoraan valmistukseen sähköisessä muodossa.
Hyödyt suunnittelun automatisoinnista on helppo mitata suoraan rahassa. Suunnitteluun käytetty aika on usein vain murto-osa aikaisemmasta. Myynti voi perustaa hinnoittelun tosiasioihin eikä arvauksiin. Suunnittelun virheet vähenevät, kun rutiiniasiat annetaan tietokoneen hoidettaviksi.
Kaikilla näillä voidaan vaikuttaa siihen, että suunnittelun osuus tuotteen loppuhinnasta on niin pieni, ettei ”Kiina-ilmiö” puraise suunnitteluosastoa.