Seppo Raassina
Ainoastaan suunnitteluohjelmaa tuijottaessa jätetään 80% järjestelmän mahdollisuuksista huomioimatta – huolellinen alkukartoitus selvittää asiakkaan tarpeet ja on onnistuneen SOLIDWORKS-ohjelmiston käyttöönoton edellytys.
Käyttöönottoja luotsaava Timo Laaksonen ja CadWorksin aluemyyntipäällikkönä toimiva Lasse Kaikkonen ovat mukana toteuttamassa lukuisten yritysten SOLIDWORKS-käyttöönottoja työssään jatkuvasti. Yrityksen kokonaiskuvan nopea hahmottaminen ja siihen sopivien ratkaisujen luominen lisää SOLIDWORKS-ohjelmistosta saatavia hyötyjä merkittävästi. Alkukartoitus ja asiantuntijoiden viestikapulan sujuva siirtyminen projektissa asiantuntijalta toiselle mahdollistavat, että käyttöönotot yrityksessä sujuvat ketterästi.
Piilossakin olevat tarpeet esille alkukartoituksessa
Kartoitus on tärkeä vaihe, jotta piilossa olevat tarpeet havaitaan suunnitteluohjelman oston yhteydessä.
- SOLIDWORKS-kokonaisuus on laaja. Alussa on tärkeää, että myyjä kuuntelee ja tarjoaa asiakkaalle sopivan polun kehittää prosessejaan, käyttöönottaja taas tietää enemmän kuin aina kertookaan: osaa suodattaa asiakkaalle oleellisen ja on askeleen edellä asiakkaan tarvetta. Teen monipuolisesti asiakkaan prosessiin liittyvää kartoitusta ja sen perusteella pystytään toteuttamaan sellaisia kokonaisuuksia joihin muut eivät tarjoa osaamista, kertoo Timo Laaksonen.
Asiantuntijan tekemä suositus välttää virheet hankintavaiheessa
Ostajan ei aina tarvitse tietää, mikä ohjelmistokokonaisuus on omiin tarpeisiin sopiva: tämä selviää alkukartoituksessa.
- Suurimmat virheet käyttöönotossa tehdään alussa. Lähdetään liian köykäisesti liikkeelle, eikä hyödynnetä koko potentiaalia, joka voidaan tuotantoketjussa saavuttaa ohjelmiston avulla. Yleensä pelkkä 3D CAD-lisenssi ei riitä vaan tarvitaan automatiikkaa nimiketietojen, tiedostojen ja revisioiden hallintaan. Nämä asiat havaitaan yleensä vasta jälkikäteen, jos asiantuntija ei ota vahvaa roolia, kuvailee Kaikkonen.
Kartoituksen jälkeen tehtävä käyttöönottotyö ja koulutus varmistavat, että toimintatavat ja ohjelmisto jalkautuvat arkeen.
- On tärkeää tehdä riittävän laaja katsaus yrityksen tarpeisiin - vain suunnitteluohjelmaa tuijottaessa jätetään 80% järjestelmän mahdollisuuksista huomioimatta. Virheitä tehdään siinä, että esimerkiksi vanhat toimintatavat ja järjestelmät korvataan uudella, mutta prosessit pidetään samanlaisina. On kuin ostaisi ralliauton, mutta ajaa sitä kuin vanhaa Ladaa, täydentää Laaksonen.
Tukea SOLIDWORKS:in ostohetken tarpeisiin ja käyttöönoton kysymyksiin
Asiantuntijoiden apu käyttöönotoissa tekee prosessista sujuvaa. Asiantuntijan läsnäoleva ote ja asiantuntemus ovat arvokkain etu, jonka järjestelmäntoimittaja voi taata.
- Järjestelmän käyttöönotto on mennyt hyvin. CadWorksin myynti on ollut hyvinkin avulias ja auttanut aina kun mahdollista. CadWorksin tuki on toiminut hyvin, kuvailee juuri käyttöönotossa mukana ollut suunnittelija.
- CadWorks valikoitui järjestelmätoimittajaksemme asiantuntevan myyjän ansiosta. Tuote on hyväksi koettu ja käyttöönotto meni hyvin ilman viivästyksiä. Asiantuntemus ja perehdytykset käyttöönottovaiheessa olivat hyviä. Olimme hankkimassa ohjelmistoa yhdelle suunnittelijalle. Hänellä oli SOLIDWORKSista jo kokemusta, joten pääsimme nopeasti töihin. CadWorks on hyvä asiantunteva talo, asiat hoituvat ja heidän kanssaan on miellyttävää asioida, kertoo puolestaan CadWorksin asiakas Seppo Raassina.
- Kun tapaan asiakkaamme, haluan tietää kokonaisvaltaisen tilanteen yrityksessä. Aina ei hoksatakaan, miten paljon rutiininomaisia asioita voidaan hoitaa automaattisesti oikeilla lisäohjelmilla: mikä on yrityksen tarpeisiin sopiva ohjelmistopaketti, joka vastaa kokonaiskuvaan ja katsoo myös tulevaisuuteen. Autan mielelläni oikean ohjelmistopaketin valinnassa, kertoo Lasse Kaikkonen.
Asiantuntijoiden vinkit: Polku onnistuneeseen käyttöönottoon
- Järjestelmäkartoitus: Mitä järjestelmiä yrityksessäsi on nyt käytössä? Miten ne pitää huomioida uutta ohjelmistoa hankkiessa?
- Tarvekartoitus: Mihin tarpeeseen uusi järjestelmä tulee - mitä voitaisiin automatisoida? Mikä on kokonaiskuva?
- Valinta: Valitaan tarpeisiin sopiva suunnitteluohjelmisto – usein pelkkä 3D CAD -lisenssi ei riitä pidemmän aikavälin tarpeisiin.
- Aikataulutus: Aikataulutetaan yrityksen resursseihin sopiva aikataulu ohjelmien ja toimintojen käyttöönottoon.
- Käyttöönotto: Yrityksen tiloissa tapahtuva käyttöönottokoulutus auttaa hyödyntämään ohjelmistoa arjessa oikealla tavalla: luodaan esimerkiksi käyttöön tulevat työpohjat ja mallit.
- Yhteydenpito ja tuki järjestelmätoimittajan ja asiakkaan välillä: tukipalvelu apuna käyttöönoton jälkeenkin varmistaa arjen sujuvuuden työssä. Asiantuntijat ovat aina apuna.
Asiantuntijan apu ohjelmiston valinnassa ja käyttöönotossa tuovat merkittäviä hyötyjä:
- Aikaa säästyy: ohjelmistokokonaisuuden valinnan arpomiseen ei mene aikaa
- Järjestelmä saadaan oikeanlaisena käyttöön: yrityksen tarpeet ja kokonaisuus on huomioitu tarkasti
- Oikein valjastettu järjestelmäkokonaisuus vastaa myös tulevaisuuden tarpeisiin
- Asiantuntijoiden läsnäolo käyttöönoton yhteydessä nopeuttaa oppimista ja jalkautusta uusien toimintatapojen ja prosessien oppimiseen
- Käyttöönoton aikataulu on hyvin suunniteltu